Сколівська районна державна адміністрація
Логотип Diia Державний Герб України
gov.ua Державні сайти України

На Львівщині відкрили меморіальну дошку першому космонавту України Леоніду Каденюку

Дата: 16.05.2019 17:37
Кількість переглядів: 138

Фото без опису 15 травня на будівлі навчального корпусу Національного лісотехнічного університету України, відбулось урочисте відкриття меморіальної дошки Герою України, першому космонавту України Леоніду Каденюку. Участь у відкритті взяв заступник голови Львівської ОДА Роман Филипів. “Українська держава, народ дали світу дуже багато видатних людей, це поети, науковці, спортсмени – люди, які працювали в різноманітних галузях суспільної життєдіяльності. Такою людиною є Леонід Каденюк. Він був не лише космонавтом, але й видатним науковцем. Коли ми бачимо цю меморіальну дошку - це впливає на нашу національну ідентифікацію.. Не кожному дано полетіти в Космос чи написати поезію,  однак кожному з нас Бог дав талант. Читаючи біографію видатних людей, кожен повинен задуматись, що маємо силу та можливості, щоб на місці творити позитивні речі”, - зазначив Роман Филипів.

Автором меморіальної дошки є народний художник України Ярослав Скакун.

Довідково

Леонід Каденюк народився 1951 року у Чернівецькій області в родині сільських вчителів.

1976 року потрапив у загін космонавтів в групу космічної системи «Буран». Леонід Каденюк став одним з дев'яти щасливчиків. Їх обрали з кількох тисяч після 2-х місяців жорстких випробувань. Через рік закінчив Центр підготовки льотчиків-випробувачів. Отримав диплом і кваліфікацію «льотчик-випробувач». З 1979 року – кваліфікацію «космонавт-випробувач».

З кінця 1970-х до 1990-х років проходив інженерну та льотну підготовку за програмою «Буран» як командир, космонавт-випробувач та льотчик-випробувач. Проходив підготовку як командир транспортного корабля «Союз-ТМ». Мав підготовку з проведення наукових експериментів на борту космічних літальних апаратів у галузі біології, медицини, метрології, екології, астрономії тощо. Вивчав радянські та американські космічні кораблі. Літав більш ніж на 50 типах та модифікаціях літаків.

З 1995 року Леоніда Каденюка відібрали в групу космонавтів Національного космічного агентства України. У цьому ж році він прийняв українське громадянство.

Полетів у космос в 1997 році на кораблі «Колумбія». В польоті брав участь міжнародний екіпаж. Для цього українець пройшов підготовку до космічного польоту в NASA. На кораблі Каденюк виконував біологічні експерименти та вивчав вплив невагомості на рослини. Під час польоту Леоніда Каденюка вперше у космосі побували тризуб, жовто-блакитний прапор та пролунав гімн Незалежної України.

У 2006 році Каденюк став членом комісії з питань космічної діяльності. Був радником прем'єр-міністра України з питань авіації і космонавтики. Каденюк - генерал-майор Збройних сил України.

Помер Леонід Каденюк 31 січня 2018 року у віці 67 років. Поховали його на Байковому кладовищі в Києві.

Перший український космонавт має чимало нагород. Серед таких - ордени «Золота зірка», «За заслуги» ІІІ ст., «За мужність». Має звання почесного громадянина міста Чернівці. Леонід Каденюк – автор п'яти наукових праць і художньо-публіцистичної книги «Місія – Космос».

Льотчик-випробувач 1-го класу, космонавт, генерал-майор авіації, перший і єдиний астронавт незалежної України, народний депутат України 4-го скликання, Народний Посол України, Герой України, Президент Аерокосмічного товариства України, радник Прем’єр-міністра України та Голови Державного космічного агентства України.