Стан соціально–трудових відносин, результати вирішення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій у Львівській області у 2019 році
Упродовж 2019 року діяльність відділення Національної служби посередництва і примирення в Львівській області (відділення НСПП) відповідно до Законів України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", "Про соціальний діалог в Україні" була спрямована на здійснення сприяння у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів), поліпшення стану соціально-трудових відносин (СТВ) у трудових колективах підприємств, установ, організацій області, прогнозування та запобігання виникненню колективних трудових спорів (конфліктів), сприяння забезпеченню здійснення соціального діалогу, проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності профспілок та організацій роботодавців.
З метою виконання своїх завдань та функцій відділення НСПП взаємодіє з органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, профспілками, організаціями роботодавців, правоохоронними та контролюючими органами, керівниками та представницькими органами найманих працівників підприємств, установ, організацій області, громадськими організаціями.
У питаннях поліпшення стану СТВ у трудових колективах, сприяння вирішенню колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій, надання сторонам роз’яснень та консультацій з питань трудового законодавства та законодавства про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів) суттєву допомогу надають утворені НСПП позаштатні інституції. На даний час на громадських засадах працюють 24 трудові арбітри та 4 незалежні посередники НСПП, у районних центрах та містах обласного значення діють 29 інформаційно-консультаційних центрів НСПП.
На виконання завдань і функцій відділення НСПП упродовж 2019 року сприяло вирішенню 96 колективних трудових спорів (конфліктів) (КТС(К)), що на 13 КТС(К) більше, ніж упродовж 2018 року, з них 93 (96,9%) на виробничому рівні, 3 (3,1%) на територіальному рівні. Безпосередніми учасниками зазначених спорів стали 11844 наймані працівники 50 підприємств, установ, організацій області.
Загалом у зазначених КТС(К) найманими працівниками було висунуто 182 вимоги, з яких 103 – щодо невиконання вимог законодавства про працю; 57 – щодо виконання колективного договору, угоди; 17 – щодо встановлення нових або зміни існуючих соціально-економічних умов праці та виробничого побуту; 5 – щодо укладення або зміни колективного договору, угоди.
У зазначеному періоді відділення НСПП здійснювало заходи по запобіганню виникнення КТС(К) у 15 конфліктних ситуаціях та моніторинг стану СТВ у 24 конфліктогенних підприємствах, організаціях та установах області, на яких проведена відповідна рекомендаційно-роз'яснювальна робота. Завдяки превентивним заходам відділення НСПП лише 4 конфліктні ситуації стали предметом виникнення КТС (К).
За сприяння та координації відділення НСПП у 2019 році було проведено 495 примирних процедур, спрямованих на вирішення КТС(К) та запобігання їх виникнення, у т.ч. 41 засідання примирних комісій та 454 узгоджувальні зустрічі.
Загалом у зазначеному періоді у результаті вирішення КТС (К) та запобігання їх виникненню погашено заборгованість з виплати заробітної плати на загальну суму 66,8 млн. грн. або 96,4% від загальної суми боргу, що стала основною причиною виникнення КТС (К) та конфліктних ситуацій.
У 2019 році спостерігалося значне ускладнення стану СТВ у галузі освіти, охорони здоров'я, вугільній галузі, переробній промисловості області, що призвело до виникнення колективних трудових спорів, конфліктних ситуацій. Основними, найбільш поширеними причинами виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та протестної активності найманих працівників є порушення чинного законодавства з праці, зокрема про оплату праці.
У результаті здійснених заходів упродовж 2019 року вирішено 28 КТС(К) та 31 вимогу найманих працівників. За сприяння відділення НСПП та за участю органів влади, профспілок вирішено КТС (К) у КНП "Центральна міська лікарня м. Борислава", у навчально-виховних закладах м. Нового Роздолу, закладах охорони здоров'я міст Дрогобича та Стебника, ПрАТ "Миколаївцемент", ПАТ "Жидачівський целюлозно-паперовий комбінат" та інші. У стадії вирішення перебувають КТС(К) у ДП "Львіввугілля", ДП ЛДЗ "ЛОРТА", КНП "Самбірська центральна районна лікарня", ПАТ "Дрогобицький машинобудівний завод", Нижанковицькій ЗСШ І – ІІІ ступенів, КНП "Бродівська центральна районна лікарня" та інші.
З метою вжиття заходів щодо покращення стану СТВ, зниження рівня конфліктогенності та соціальної напруги у трудових колективах підприємств, установ, організацій регіону, зменшення негативних наслідків від проведення акцій соціального протесту (АСП), відділенням НСПП відповідно до компетенції упродовж 2019 року здійснювався моніторинг АСП, надавались роз’яснення сторонам соціального діалогу щодо врегулювання розбіжностей, що виникли. У зазначеному періоді найманими працівниками підприємств, установ, організацій області проведено 18 АСП, пов'язаних з ускладненням стану СТВ, у яких взяли участь 8218 найманих працівників 28 підприємств, установ, організацій області.
У 10 АСП або 55,6% від загальної кількості найманими працівниками висувались вимоги щодо погашення боргу з заробітної плати та своєчасної виплати поточної заробітної плати. Таким чином, однією з основних найбільш поширених причин протестної активності найманих працівників є порушення чинного законодавства з праці, зокрема щодо погашення боргу з заробітної плати.
Відділенням НСПП здійснюються також заходи щодо забезпечення реалізації Закону України "Про соціальний діалог в Україні", відповідно до якого на НСПП покладено функції щодо проведення оцінки відповідності критеріям репрезентативності (підтвердження репрезентативності) сторін соціального діалогу.
Серед основних принципів, відповідно до яких здійснюється соціальний діалог, Законом України "Про соціальний діалог в Україні" визначено принцип репрезентативності і правомочності сторін та їх представників. Тому, згідно ст. 4 зазначеного Закону для участі у колективних переговорах з укладення колективних договорів і угод, тристоронніх або двосторонніх органах соціального діалогу та у міжнародних заходах склад суб'єктів профспілкової сторони та сторони роботодавців на національному, галузевому та територіальному рівнях визначається за критеріями репрезентативності.
На локальному рівні відповідно до ч. 4 ст. 6 вказаного Закону первинні профспілкові організації при укладенні колективних договорів є репрезентативними і не потребують проходження процедури оцінки критеріям репрезентативності та її підтвердження.
Відповідно до рішень відділення НСПП визнано такими, що відповідають критеріям репрезентативності (підтвердили репрезентативність) на територіальному рівні для участі у колективних переговорах з укладення територіальних угод та для делегування представників до відповідних органів соціального діалогу 30 суб'єктів сторін профспілок та організацій роботодавців Львівської області. Реєстр репрезентативних суб’єктів сторін профспілок та організацій роботодавців області розміщено на сайті відділення НСПП.
Інформація про діяльність НСПП та відділення НСПП в Львівській області розміщена на офіційному сайті НСПП (www.nspp.gov.ua). За додатковими роз’ясненнями та консультаціями з питань трудового законодавства та законодавства про порядок вирішення КТС (К) звертатись за тел. (032) 299-93-15, 261-10-82.
Жук О.В., завідувач інформаційно-консульта-ційним центром НСПП у Сколівському районі, начальник відділу з питань праці та сімейної політики управління соціального захисту населення Сколівської районної державної адміністрації