Про дотримання вимог законодавства про державну допомогу
Фінансове управління райдержадміністрації інформує щодо запровадження системи моніторингу та контролю державної допомоги суб’єктам господарювання. На виконання міжнародних зобов"язань України, які виникли, зокрема, внаслідок підписання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, з метою забезпечення захисту та розвитку конкуренції, Верховною Радою України 1 липня 2014 року прийнято Закон України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання ", який набрав чинності з 2 серпня 2017 року. Відповідно до цього Закону державна допомога полягає у передачі ресурсів держави чи місцевих ресурсів окремим суб’єктам господарювання, та у втратах доходів відповідних бюджетів на користь суб’єктів господарювання, а також містить перелік форм, в яких може реалізовуватися допомога, серед яких- це надання субвенцій, дотацій, грантів, податкових пільг, гарантій.
Надавачами державної допомоги є органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, а також юридичні особи, що діють від їх імені, уповноважені розпоряджатися ресурсами держави чи місцевими ресурсами і ініціюють та/або надають державну допомогу.
Зазначеним Законом встановлено нову процедуру прийняття рішень про надання державної допомоги суб’єктам господарювання з обов’язковим завчасним повідомленням Уповноваженого органу.
Уповноваженим органом, до функцій якого, належить надання обов’язкових для розгляду рекомендацій щодо державної допомоги та роз’яснень з питань застосування законодавства у сфері державної допомоги, а також прийняття рішень про тимчасове припинення надання та повернення незаконної державної допомоги, визнаної недопустимою для конкуренції, визначено Антимонопольний комітет України.
Згідно з чатиною третьою статті 16 Закону надавачі державної допомоги зобов"язані до 1 квітня поточного року подати Уповноваженому органові у визначеному ним порядку інформацію про чинну державну допомогу, її мету, форми, джерела, отримувачів та їхні частки у загальному обсязі наданої протягом минулого фінансового року державної допомоги у межах відповідної програми, а також повідомлень про нову державну допомогу у І кварталі 2018 року.
Звертаємо увагу, що починаючи із 2018 року відповідно до п. 4 ст.35 Бюджетного кодексу України, якщо бюджетний запит передбачає надання державної допомоги суб’єктам господарювання за рахунок бюджету у будь-якій формі, головні розпорядники бюджетних коштів додають до бюджетного запиту копію рішення Уповноваженого органу з питань державної допомоги, прийнятого за результатами розгляду повідомлення про нову державну допомогу або справи про державну допомогу відповідно до Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання", або письмово повідомляють про їх звільнення від обов’язку повідомлення про нову державну допомогу з посиланням на положення зазначеного Закону та нормативно-правові акти, якими встановлені відповідні умови для звільнення.
Порядок подання зазначених повідомлень регламентовано розпорядженнями Антимонопольного комітету України від 04.03.2016 № 2-рп "Про затвердження Порядку подання та оформлення повідомлень про нову державну допомогу та про внесення змін до умов чинної державної допомоги" та від 28.12.2015 № 43-рп "Деякі питання реалізації Закону України "Про державну допомогу суб’єктам господарювання".
Згідно Закону реєстр державної допомоги є відкритим, доступ до нього є безоплатним для всіх користувачів. Саме тому, на сайті Комітету розміщено електронну платформу для проведення моніторингу та ведення реєтру державної допомоги у розділі "Портал державної допомоги" (http://pdd.amc.gov.ua/main/home/amkuforms).