Сколівська Районна Державна Адміністрація
Сколівський район, Львівська область

Роз'яснення щодо змін у виплаті мінімальної заробітної плати

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 06.12.2016 № 1774-VIII (Закон № 1774) викладено в новій редакції стаття 95 Кодексі законів про працю України КзпП  в частині  визначення поняття «мінімальна заробітна плата» та Законі України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР.

Так, мінімальна заробітна плата — це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці. Мінімальна заробітна плата встановлюється одночасно в місячному та погодинному розмірах. До 01 січня 2017 року мінімальна зарплата визначалася як розмір зарплати за просту некваліфіковану працю, нижче якого не могла провадитися оплата. З 01 січня 2017 року  прив’язки до некваліфікованої праці визначення «мінімалки» не містить.

До 01.01.2017 року до мінімальної заробітної плати не включалися доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати.

З 01 січня 2017 року  - розмір мінімальної зарплати - 3200 грн. — установлено Законом про Держбюджет 2017 (від 21.12.2016 № 1801-VIII).

 Розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати. При обчисленні розміру заробітної плати працівника для забезпечення її мінімального розміру не враховуватимуться доплати за роботу в несприятливих умовах праці та підвищеного ризику для здоров’я, за роботу в нічний та надурочний час, роз’їзний характер робіт, премії до святкових і ювілейних дат. Якщо нарахована заробітна плата працівника, який виконав місячну норму праці, є нижчою за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, роботодавець має провести доплату до рівня мінімальної заробітної плати і виплатити її одночасно з виплатою заробітної плати.

Також з 01.01.2017 набув чинності Закон України „ Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності“. Статтею 6 зазначеного Закону визначено, що його дія не поширюється на відносини, що виникають під час проведення заходів нагляду (контролю) органом державного регулювання діяльності у сферах енергетики та комунальних послуг, органом, що здійснює державне регулювання ринку цінних паперів, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, та його територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, державну політику у сфері державної митної справи, та його територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного експортного контролю, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері безпеки використання ядерної енергії, та його територіальними органами, Державною службою України з питань праці та її територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільної авіації та використання повітряного простору України та є уповноваженим органом з питань цивільної авіації, органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики щодо здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення, Національним банком України, Антимонопольним комітетом України.

       З 01.01.2017 статтею 265 Кодексу законів про працю України запроваджені фінансові санкції стосовно юридичних та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю, за недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (9600 гривень). У разі, якщо недопущення до перевірки з питань допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків розмір штрафу складе 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (320000 гривень).

            Звертаємо увагу на те, що факт накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ, організацій відповідно до статті 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення за недопущення до перевірки з питань додержання законодавства про працю та зайнятість не виключає необхідність накладення фінансових санкцій на юридичну особу або фізичну особу – підприємця.

            З 01 січня 2017 року значно збільшені розміри штрафних санкцій за порушення законодавства про працю, передбачені статтею 265 Кодексу законів про працю України у зв’язку із встановленням розміру мінімальної заробітної плати на рівні 3200 гривень Законом України „Про державний бюджет на 2017 рік“.            У разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків – у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати встановленої законом на момент виявлення порушення за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення ( тобто  розмір штрафної санкції складатиме 96 тисяч гривень

За порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі  - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення тобто розмір штрафу складатиме 9600 гривень.

Недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення

за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення тобто  штраф у розмірі 32 тисяч гривень

У разі недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про альтернативну (невійськову) службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" – у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення тобто  штраф складатиме 32 тисячі гривень

Порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – сьомим  частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України загрожує роботодавцям штрафом у розмірі 3200 гривень.

 

Роз’яснення надала

головний державний інспектор

Головного управління Держпраці

у Львівській області                                                                    О.Сироїжко

« повернутися до списку новин